Social media is een ontzettend fijne en waardevolle manier om als ondernemer zichtbaar te zijn bij je publiek.
Binnen je marketing wordt social media dus ingezet voor heel wat verschillende doelen.
Naambekendheid, interactie, klantenservice en zelfs verkoop.
Professioneel & herkenbaar
Daarnaast is het een voordeel om op verschillende kanalen aanwezig te zijn om je bereik te vergroten.
Al vraagt dit best wel wat werk van jou om het visuele aspect voor ieder kanaal aantrekkelijk op te maken.
Wanneer je als ondernemer aanwezig bent op een social media kanaal dan maak je eigenlijk gebruik van de huisstijl en regels van een ander bedrijf. De branding, opmaak en mogelijkheden zijn dus afhankelijk van je gekozen kanalen.
Wanneer we social media toch willen inzetten voor onze eigen onderneming is het ontzettend belangrijk dat onze bezoekers meteen herkennen van wie de pagina/profiel/groep is.
De visuele elementen die we gebruiken dienen dus herkenbaar te zijn dankzij onze unieke huisstijl.
Profielfoto of Logo?
Voor zowat elk kanaal geldt dat mensen willen praten met mensen, niet met bedrijven. Een logo als profielfoto komt dus heel erg zakelijk en onpersoonlijk over.
Over het algemeen gebruik je dus bij voorkeur een foto van jezelf.
Als profielfoto kies je best voor een professionele en duidelijke foto. Selfies zijn hier minder geschikt maar kunnen wel weer als post, in je feed of stories (Instagram).
Ter uitzondering kan je je logo wel gebruiken als 'profielfoto' bij je professionele LinkedIn pagina als je dit hebt (een pagina is niet hetzelfde als je profiel!).
Soorten visuals en posities
Ieder kanaal beschikt over aparte locaties om je branding te kunnen weergeven.
Denk aan coverfoto's, profielfoto's, afbeeldingen bij posts en artikels, stories,..
Het is fijn om de afbeeldingen bij je posts telkens mooi te ontwerpen. Al is er bij social media toch meer nood aan de echte foto's die niet bewerkt zijn en een minimum aan teksten bevatten.
Welke onderdelen van je social media kanalen dienen écht visueel sterk en professioneel te zijn?
De onderdelen die steeds blijven staan!
Hier en daar dien je dan ook nog rekening te houden met de compatibiliteit voor smartphone gebruik (meerderheid bezoekt je social media via smartphone) waar het vaak mis gaat.
Aan de slag met je eigen ontwerpen
Download een gratis overzicht met de meest recente afmetingen van social media beelden.
Elk platform heeft zijn eigen afmetingen, locaties én trucjes.
Best veel werk dus om 'even' je social media Brand proof te maken!
Eenzelfde ontwerp (vb.: cover) dien je dus voor elk kanaal apart op te maken rekening houdend met de afmetingen van de basis.
Bekijk mijn filmpje waarin ik je uitleg
hoe je een Facebook cover mobiel proof kan maken, en download gratis een handige template waardoor je nooit meer 'geknipte beelden' krijgt.
Hoe je een YouTube cover leesbaar te houden voor elk gebruik . De template voor de YouTube cover vind je eveneens onder mijn 'Free Shapies' en is gratis te downloaden!
Comments