Waarom je beter geen stockfoto's gebruikt!

Bijgewerkt: mei 5

Één van de belangrijkste onderdelen van een sterke branding is de kwaliteit van je beelden.

Zoals je zelf vast ook wel beseft, is het belangrijk om in een digitale wereld, toch voldoende persoonlijkheid te ontwikkelen.

De beste manier om dat te doen is een goede fotograaf in te huren om jou, de man of vrouw achter je merk, in beeld te zetten. Visual storytelling wordt immers steeds belangrijker.

Maar met beelden van jezelf kom je er vaak niet helemaal.


Zijn stockfoto’s een goede aanvulling voor beelden op je website of voor de verdere branding?

Ja en nee; het is fijn om je stock aan te vullen met kwalitatieve en professionele beelden. Zo’n website met stockfoto’s is dan heel praktisch en makkelijk om te zoeken op keywords die bij jouw onderneming passen. Toch is het niet altijd aangewezen of nodig om te kiezen voor de typische stockfoto’s.

Waarom zou je niet voor stockfoto’s kiezen?

Veel foto’s zijn ‘nep’ en weerspiegelen niet meteen de realiteit. Mensen met goddelijke lichamen en perfecte ‘tandpasta smiles’ trekken de meeste mensen niet aan.

De kans is groot dat het beeld reeds door iemand anders gebruikt wordt. Je bent dus niet uniek met je beelden. Ga je toch aan de slag met de database van een grote stockwebsite? Ga dan enkele pagina's verder een kijkje nemen. De kans is groot dat je 'minder populaire' foto's tegenkomt die minstens even professioneel zijn. Voordeel is dat deze wellicht ook minder gebruikt worden.

Ze zijn niet persoonlijk en vaak herkenbaar. Mensen hebben al snel door of je gebruik maakt van stockfoto’s en missen die authenticiteit in je product.

Hoe goed je ook zoekt, vaak zijn stockfoto's nooit helemaal perfect voor jouw huisstijl. Ze komen van verschillende fotografen, op verschillende plaatsen, met verschillende sferen,.. en zijn dus vaak niets consistent. Kies voor een mooi geheel doorheen je beelden. Dat geldt trouwens voor je hele branding en huisstijl!


Wat kan je dan wel doen?

Gebruik voor social media echte foto’s. Deze hoeven helemaal niet van hoge kwaliteit te zijn. Op social media is het vooral belangrijk om ‘sociaal’ te zijn. Wees dus jezelf, toon jezelf op een natuurlijke manier in een natuurlijke context en met ‘normale’ materialen. Foto’s maken met je smartphone is dus zeker voldoende voor alledaags gebruik.

Laat je inspireren door professionele foto's en ga vervolgens zelf aan de slag! Leuk dagje uit, toch?

Maak een ‘basisstock’ aan in samenwerking met een fotograaf. Vooral beelden van jezelf kunnen een grote meerwaarde zijn voor je website en verdere branding. Een goede fotograaf houdt rekening met jouw branding en huisstijl. Door een omgeving te kiezen die perfect past binnen jouw huisstijl, sfeer en kleuren kan je vaak ook onderdelen van foto’s gebruiken om je stock aan te vullen.

Gebruik stockfoto’s van kleinere websites of lokale fotografen ter aanvulling van jouw persoonlijke stock. Met beelden in dezelfde sfeer en met hetzelfde kleurenpallet kom je al heel ver.

o www.kaboompics.com

o www.pixabay.com/nl

o www.splitshire.com

o www.unsplash.com

Ook is het mogelijk om fotobundels aan te kopen. Deze zijn vaak opgemaakt binnen een bepaalde stijl en kleur. Je vindt heel wat bundels op Etsy.


Enkele voorbeelden:

https://www.kristenfulchishop.com/collections/bundles

https://www.etsy.com/nl/shop/KateMaxStock?ref=simple-shop-header-name&listing_id=611235749

Alternatieven

Kies je toch graag voor een professioneel beeld om jouw merk naar buiten te brengen? Door ‘mock-ups’ te gebruiken integreer je eenvoudig je logo of andere kenmerken in een bestaand beeld. Dat maakt het toch dat tikkeltje persoonlijker en je hoeft zelf niet aan de slag met het opstellen van een studio, of het uitbesteden van een opdracht om je stock uit te breiden. Neem hiervoor eens een kijkje op www.mockupworld.co Heb jij al een stock aangelegd met beelden voor jouw branding? Hoe ben jij tewerk gegaan? Laat het mij weten en deel je link bij de opmerkingen!


52 keer bekeken
Personal branding
  • Facebook Shape my brand
  • Instagram Shape my brand
  • Gray LinkedIn Icon
  • YouTube