top of page

Waarom je naast je Facebookpagina ook een website nodig hebt!

Eerst en vooral wil ik duidelijk maken dat ik helemaal achter het Facebook-gebeuren sta voor zowel particulieren als professionele gebruikers. Meer nog, I love it!

Met deze post wil ik vooral aantonen dat het geen ‘of’-verhaal is en maar een ‘en’- verhaal. De twee zijn volledig onafhankelijk van elkaar in de zin dat ze beide een ander doel hebben en geven dus eerder een ondersteunende rol aan elkaar.


Voordelen Facebook

Enkele voordelen van zo’n facebookpagina:

de eenvoudige instellingen, de snelle opmaak, bereikbaarheid en het toppunt: het is volledig gratis!

Daarnaast kost een website uren werk of je investeert in een ontwerper en je betaalt daarnaast elke jaar voor je hosting.Als je je zelf wilt wagen aan het opmaken van een website ben je onvermijdelijk uren bezig met het opzoekwerk en je bekijkt wellicht tal van youtube tutorials,.. waar je heel veel energie in stopt. Om van de frustraties nog te zwijgen.Een designer kost je dan weer heel wat geld en je hebt vooraf waarschijnlijk geen idee of deze designer de beste keuze was en kan waarmaken wat jij verwacht.De keuze is dus niet zo eenvoudig. Maar wat is dan de meerwaarde van een website?

Creativiteit

Bij Facebook is de creatieve representatie van je brand beperkt. Een profielfoto, een coverfoto, contactgegevens, enkele posts en promo’s,.. . Maar daar blijft het ook bij.Maar wat onderscheidt jouw professionele Facebookpagina van een ander? De identiteit van je onderneming is slechts beperkt weergegeven.Een website zal je ontzettend veel opties geven. Je zal voor 100% in controle zijn van de creatieve opmaak. Let er dan ook op wanneer je werkt met een designer die gebruik maakt van vaste templates. Dit kan de creatieve geest sterk beperken.Je persoonlijkheid en spontaniteit kunnen weergeven worden op alle pagina’s. Op je website werk je met kleuren, je merk, je design, je persoonlijkheid.. Alles wat Facebook niet kan.

Call to action

De "call to actions" op Facebook zijn standaard en worden door iedereen gebruikt. Geen originele, spontane, ‘out of the box’ acties, die (potentiële) klanten aanspreekt.Wat bedoel ik nu precies met een call to action?

Help je klant met zijn succesverhaal. Vertel hem wat hij kan bereiken en doe hem een voorstel - jouw ‘call to action’.

Gebruik je eigen, persoonlijke sales pitch dat er voor zorgt dat iemand wilt klikken.

Gebruik aantrekkelijke kleuren en contrasten. Mensen worden op die manier aangetrokken tot jouw slagzin.

Het organisch bereik van facebook daalt. Algoritmes van Facebook zijn steeds minder makkelijk te volgen. Facebook toont berichten aan gebruikers waarvan de inhoud het meest relevant is voor zijn interesses en likes. Echter, Fabebook bepaalt wel welke van jouw bericht worden getoond aan mensen die jouw pagina reeds geliked hebben. Ook al hebben ze interesse in al jouw posts, ze krijgen er slechts een heel klein deel van te zien. Veel Facebook posts die worden geplaatst door een professionele pagina, worden slechts door 30% van al de volgers gezien!

Wil je dus dat al je belangrijke informatie wordt gelezen? Maak een website! Maak hiervan je paradepaardje. Hou deze constant up to date en relevant en promoot deze op verschillende media.

Professioneel en geloofwaardig

Wanneer je geloofwaardig wilt overkomen op media als Facebook, is het aantal volgers een belangrijk punt in hoeverre je als ‘succesvol’ overkomt. Zelfs al heeft een pagina veel ‘lege’ likes. Denk aan de vele promoposts waarbij een bedrijf een mooi geschenk aanbiedt van 500 euro (of meer!) als je de pagina liked. Het is dus ontzettend moeilijk om die trein te volgen en het kost je enorm veel tijd (maar ook veel geld) om je professionele Facebook pagina de geloofwaardigheid te geven dat het écht verdient.Combineer je facebookpagina met een professionele en informatieve website en je geeft je onderneming meteen de geloofwaardigheid die het nodig heeft.

Concurrentie

En dan concurrentie,.. en daar is er veel van! Welke niche je onderneming ook heeft, je wordt omgeven door concurrentie.Wanneer klanten online het aanbod gaan vergelijken is een website (of dus een Facebookpagina) het eerste wat ze te zien krijgen. Wat denk jij dat klanten zal overtuigen?Wanneer ze al hun antwoorden vinden op een aantrekkelijke, professionele en informatieve website met een duidelijke en logische opbouw,ofop een Facebookpagina met enkele foto’s, contactgegevens en wat promo posts.. Ik zet in elk geval mijn geld op de website ..

Facebook pagina nodig?

Uiteraard heeft facebook wel zijn voordelen. En op de dag van vandaag is deze bijna niet meer weg te denken. Maar het vervangt geen onderdeel van je communicatiestrategie, het is een onderdeel van je communicatie.Facebook is ontzettend interessant als je op een gerichte manier je berichten gaat promoten (denk aan retargeting) en als je in rechtstreeks contact wilt staan met je (potentiële) klanten.Elke onderneming heeft zijn mission statement.. zo ook social media als Facebook.Bij Facebook is dat om familie en vrienden dichter bij elkaar te brengen. Om te ontdekken wat er gebeurt in de wereld en om te delen en te uiten wat jou bezighoudt en welke interesses je hebt.En dat werkt ook perfect voor jouw onderneming.. Connecteer met je klanten, deel advies en kennis, tips & tricks.. En nog belangrijker; Gebruik Facebook als marketingtool. Wanneer je goed inzet op de mogelijkheden die Facebook te bieden heeft, kan dit doorslaggevend zijn in het succes van jouw onderneming.

Presenteer je onderneming via je website, leg contact via je Facebookpagina. Match made in heaven!


bottom of page