top of page

Wat is Branding? En waarom heb je het nodig?

Met 'Branding' bedoel ik hier niet enkel het visuele aspect van je onderneming.

Veel ondernemers denken immers bij het woord 'Branding' aan een huisstijl en een logo van een bedrijf.

Men beschrijft het vaak als de visuele aspecten van een onderneming, hetgeen je onderneming herkenbaar maakt dus. Maar branding is zoveel meer dan dat!


Identiteit

Branding is de gehele identiteit van een onderneming. Net als jij en ik, bestaan we (gelukkig) ook uit meer dan onze fysieke verschijning. We hebben elk onze eigen vaardigheden en talenten, onze waarden en normen, onze dromen... Dat geldt ook zo voor een onderneming. Wat is het doel van je onderneming? Wat wil je bereiken? En WIE wil je bereiken? Dit is dan de Mission statement van je onderneming. Dat beperkt zich duidelijk niet tot de kleur van je logo. Wél kiezen mensen voor jouw onderneming omdat ze de aanpak interessant vinden, omdat je een herkenbare visie hebt, omdat je weet waar je onderneming voor staat én naartoe wilt gaan. In een maatschappij waar iedereen ondernemer is, is er een overaanbod van alle soorten diensten en producten. Het is dus aan jou om de basis van je onderneming zo sterk mogelijk te maken zodat klanten voor jou kiezen en niet voor een ander.

Betrouwbaarheid

Je wilt dus opvallen in de massa. en dat doe je niet meer alleen door een flashy logo. Eén van de belangrijkste onderdelen van een goede branding is betrouwbaarheid. Dat kan je alvast doen door je communicatiestrategie te perfectioneren en zelf de 'waarden en normen' van je bedrijf te kennen. Heb jij een antwoord op onderstaande vragen?

Wat heb jij je klant te bieden?

Hoe hou jij je klanten tevreden?

Hoe los jij de problemen van jouw klanten op?

Welke meerwaarde kan jij bieden tov iemand anders?

Trek het antwoord op deze vragen door in al je mediums. Je website, je taalgebruik, je brochure of flyer en uiteraard ook de visuele aspecten. Hoe communiceer jij met de klant? Heb je een persoonlijke aanpak? Of eerder globaal? Een merk dat weet waarvoor het staat, telkens weer opnieuw dezelfde kwaliteit levert en in alle aspecten herkenbaar blijft, wordt aanzien als een betrouwbaar merk.

Herkenbaarheid

Uiteraard zijn de visuele onderdelen van je onderneming héél belangrijk. Ze zijn de meest herkenbare aspecten van je branding en blijven het langst nazinderen bij je klanten.Daarom is het net belangrijk dat ze de waarden van je onderneming uitstralen. Ben je eerder voor een zachte, vriendelijke aanpak? Geef je logo dan een zachte indruk. Heb je het voor humor en een nonchalante aanpak? Laat dit naar voor komen in je logo door gebruik van een ludiek lettertype of een grappig symbool.Wees trouw aan je branding! Je trekt op een eenvoudige manier de juiste klanten aan. Maar herkenbaarheid gaat verder dan dat. Om herkenbaarheid te creëren moet je consistent zijn in alles wat je doet en communiceert. Een branding verbindt elk los onderdeeltje van je bedrijf en maakt er een merk van. Je logo, visitekaartjes, website, Facebook cover en zelfs de handtekening van je email zijn losse aspecten van je onderneming die een geheel vormen door je branding. Je klanten moeten in 1 oogopslag kunnen zeggen dat het om jouw merk gaat. Een ander groot voordeel van herkenbaarheid bij een branding is de professionele uitstraling dat staat voor kwaliteit. Zelfs de niet-potentiële klanten zullen dit opmerken en kennissen doorverwijzen. Ook al hebben ze zelf nog geen ervaring als klant...


"Blijf consistent met de manier waarop je communiceert. Zowel bij de visuele aspecten als bij gesproken taal."


De spiegelbranding

Het gevaar van een identiteit creëren voor je onderneming is dat mensen zichzelf gaan spiegelen aan hun onderneming. En dat is heel begrijpelijk als je start vanuit een passie, of wanneer je enkel diensten aanbiedt. Toch is het belangrijk dat je je onderneming een eigen identiteit geeft. Je bent immers niet van plan je persoonlijke vriendenkring uit te breiden, maar klanten aan te trekken voor jouw bedrijf.Kijk even terug naar je mission statement en bepaal wie je toespreekt, waarom en hoe. Als je zelf een jonge 20er bent die als fotograaf aan de slag gaat heb je een heel breed gamma aan doelgroepen. Bepaal dus eerst voor jezelf wat je wilt bereiken. Wat is je doel? Wat wil je fotograferen? Wie is je doelgroep?Kies je heel specifiek voor huwelijksfotografie? New-born fotografie? Festival fotografie? Je zit hier met een heel andere uitstraling. Als jouw onderwerp new-born fotografie is, maar je zelf een fervent festival ganger bent, die occasioneel ook wel eens een kiekje shiet op dergelijke events., mag je je professionele activiteit niet verwarren met je persoonlijke voorkeur.De hippe, stoere uitstraling van festival fotografie gaat immers niet meteen jonge ouders aantrekken die hun kleine wondertje enkele uren in jouw handen toevertrouwen. Wil je wél dergelijke opdrachten combineren, dan moet je een goede balans vinden tussen deze waarden,.. en ook dat kan dan een branding op zich zijn! Heb jij gekozen voor een volledige branding van je bedrijf? Waarom wel of niet? Ik hoor het graag in de reacties!

bottom of page